The Experience of Liminality: Social and Anthropological Grounds of Transformative Learning

Authors

  • Lyudmyla Gorbunova Institute of Higher Education of National Academy of Educational Sciences of Ukraine

Keywords:

liminality, ransition experience, rites of passage, communitas, charisma, mimesis, trickster, schismogenesis, transformation

Abstract

The current situation in Ukraine and in the world is characterized by “fluidity” and the instability of the former “hard” hierarchical structures and institutions, widespread process of transition and transformation in all spheres and at all levels of human life. Global processes of culture transformation form the need for transformation education of adult individuals, which are able to become the responsible subjects of social processes, but not the part of the manipulated masses. The responsible approach to the implementation of transformation learning involves understanding its complexity and risk, and therefore requires a serious analysis of the current conceptual and theoretical tools, with which it is possible to study and model the processes of transformation and individuals’ self-transformation. The author carries out the historical and theoretical reconstruction of the concept of liminality and additional concepts of the given categorical tools, which were used for understanding the transition experience in social anthropology with its following extension to the whole sphere of social knowledge, namely: communitas, charisma, mimesis, trickster, schismogenesis, crisis, transformation. It is emphasized the need of research and awareness of liminality as one of the most important conceptual tools which are innovative and at he same time deeply rooted in the most significant historical and anthropological traditions of humanity. Just this notion is the key for understanding the nature of transformation adult education and awareness of high responsibility in the practical implementation of such learning.

Author Biography

Lyudmyla Gorbunova, Institute of Higher Education of National Academy of Educational Sciences of Ukraine

Doctor of philosophical sciences, senior researcher

References

Бажанов Борис (1992). Воспоминания бывшего секретаря Сталина. Книгоизда-

тельство «Всемирное слово», Санкт-Петербург, «Третья Волна», Париж, 1980.

Бейлис В.А. (1983). Теория ритуала в трудах Виктора Тэрнера / Тэрнер В. Символ

и ритуал. М. Главная редакция восточной литературы изд-ва «Наука», 1983. – сс.

-30.

Геннеп А., ван (2002 [1909]). Обряды перехода: Систематическое изучение обря-

дов / Арнольд ван Геннеп; Пер. с франц. Ю.В.Ивановой, Л.В.Покровской. – М.:

Вост.лит. – 198 с.

Горбунова Л. (2013). Теорія трансформативного навчання: освіта для дорослих в

умовах «плинної сучасності» // Філософія освіти. Philosophy of Education, 2013,

№2 (13), сс. 66-114.

Жирар Р. (2000). Насилие и священное / Пер. с франц. Г.Дашевского. М.: Новое

литературное обозрение. – 400 с.

Козеллек Р. (2005). «Простір досвіду» та «горизонт очікувань» – дві історичні ка-

тегорії / «Минуле майбутнє: Про семантику історичного часу» / Пер. з нім. – К.:

Дух і літера. – 380 с.

Лебон Г.(2011). Психология народов и масс. – М.: Академический проект. – 238 с.

Паточка, Я.(2011). Европа и пост-Европа: постевропейская эпоха и ее духовные

проблемы / Я. Паточка. – Минск. – 240 с.

Смелзер Н. (1994). Социология: пер. с англ. – М.: Феникс. – 688 с.

Тард Г. (2011). Законы подражания: Пер. с фр.– М.: Академический проект. – 304 с.

Тэрнер В. (1983). Символ и ритуал. М.: «Наука». – 277 с.

Фуко М. (1998). История сексуальности – III: Забота о себе / Пер. с фр.

Т.Н.Титовой и О.И.Хомы под общей ред. А.Б.Мокроусова. – Киев: Дух и литера;

Грунт; М.: Рефл.-бук. – 288 с.

Элиас Н. (2002). Придворное общество: исследования по социологии короля и

придворной аристократии. – М. : Языки славянской культуры. – 368 c.

Элиас Н. (2003). О процессе цивилизации: социогенетические и психогенети-

ческие исследования. В 2-х томах. Санкт-Петербург: Университетская книга. –

Т.1.-332 с.; Т.2. – 382 с.

Austin, J. (1962). How to Do Things With Words, Oxford: Clarendon Press.

Bateson, G. (1958). Naven, Stanford: Stanford University Press.

Borkenau, F. (1981)����������������������������������������������������������������.��������������������������������������������������������������� End and Beginning: On the Generations of Cultures and the Origins

of the West, ed.by Richard Lowenthal, New York: Columbia University Press.

Douglas, M. (1996). Natural Symbols: Explorations in Cosmology, London: Routledge.

Holton, R. J. (1987)��������������������������������������������������������������������.������������������������������������������������������������������� “The Idea of Crisis in Modern Society”, British Journal of Sociology

, 4: 502–20.

Horvath, A. and Thomassen, B. (2008). “Mimetic Errors in Liminal Schismogenesis:

On������������������������������������������������������������������������������������ �����������������������������������������������������������������������������������the Political Anthropology of the Trickster”, in International Political Anthropology

(1): 3-24.

Koselleck, R. (1988[1959]). Critique and Crisis, Oxford: Berg.

Koselleck, R. (1989)����������������������������������������������������������������.��������������������������������������������������������������� “Linguistic Change and the History of Events”, Journal of Modern

History 61, 4: 649-666.

Szakolczai, A. (2007). Sociology, Religion and Grace: A Quest for the Renaissance,

London: Routledge.

Szakolczai Arpad (2009). Liminality and Experience: Structuring transitory situations

and transformative events/ International Political Anthropology Vol. 2 (2009) No. 1,

pp. 141-172. http://www.academia.edu/8343072/Liminality_and_Experience_Structuring_

transitory_situations_and_transformative_events

Turner, V. (1967). “Betwixt and Between: The Liminal Period in Rites de Passage”, in

The Forest of Symbols, New York: Cornell University Press.

Turner, V. (1995[1969]). The Ritual Process, Chicago: Aldine.

Turner V. W.(1974a). Metaphors of Antistructure in Religious Culture. — Changing

Perspectives in the Scientific Study of Religion. N. Y. e. a., 1974.

Turner V. W. (1974b). The Ritual Process: Structure and Anti-Structure. Harmondsworth,

Turner, V. (1975)������������������������������������������������������������������.����������������������������������������������������������������� Revelation and Divination in Ndembu Ritual, Ithaca: Cornell University

Press.

Turner, V. (1985). “The Anthropology of Performance”, in E. Turner (ed.) On the Edge

of the Bush, Tucson, Arizona: The University of Arizona Press, pp. 177-204.

Voegelin, E. (1956/87)���������������������������������������������������������������.�������������������������������������������������������������� Order and History, 5 Vols, Baton Rouge: Louisiana State Univer-

sity Press.

Voegelin, E. (1997/9). History of Political Ideas, 8 Vols, Colombia, MO: University

of Missouri Press.

Weber, M. (1978). Economy and Society, Berkeley: University of California Press.

Wydra, H. (2001). Continuities in Poland’s Permanent Transition, London: Palgrave.

Wydra, H. (2007). Communism and the Emergence of Democracy.

Downloads

Abstract views: 387

Published

2015-06-01

How to Cite

Gorbunova, L. (2015). The Experience of Liminality: Social and Anthropological Grounds of Transformative Learning. Filosofiya Osvity. Philosophy of Education, 16(1), 105–132. Retrieved from https://philosopheducation.com/index.php/philed/article/view/525

Issue

Section

Articles

Metrics

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)