Виправлення іменувань речей: примус війни у освіті і суспільному житті
DOI:
https://doi.org/10.31874/2309-1606-2022-28-1-1Ключові слова:
освіта, війна, виправлення імен, виправлення іменувань, добро, зло, покоління, УкраїнаАнотація
Освіта постає як сфера пріоритетного використання базового словника суспільства, і водночас саме тому у сфері освіти найкраще починати виправлення і очищення цього словника. Війна ставить завдання радикально переглянути суспільні цінності, відмовитися від невиправданих компромісів, і належним шляхом для цього є виправлення імен. Свого часу за допомогою іменування люди фіксували важливі характеристики світу, категоризували і класифікували їх, встановлювали відповідні маркери для життєво важливих явищ і процесів. Це відображено, зокрема, у біблійному міфі про Адама, який давав імена живим істотам. Ситуацію виправлення імен як необхідної процедури, до якої має періодично звертатися суспільство, роз’яснив і концептуалізував китайський філософ Конфуцій. Однак, не варто чекати, поки війна або інша глибока суспільна криза викличе необхідність виправлення імен – слід здійснювати виправлення імен постійно, як буденну процедуру, як елемент застосування критичного мислення. Втім, на відміну від традиційного уявлення щодо критичного мислення, випралення імен потребує також віри – для утвердження тих цінностей, які не підлягають критичному перегляду. У добу війни це – віра у Перемогу. Виправлення імен має свого носія – нове покоління, цінності якого сформувала участь у війні. Нинішня війна росії проти України багато у чому відтворює ціннісну диспозицію війни Південної Конфедерації проти Півночі у США в 1861– 1865 роках – можна виснувати з цього важливі уроки війни. Одним з найважливіших завдань є належне іменування зла злом, протиставити одностайне суспільне обурення прагненню сильних утвердитись за рахунок слабших. Іменування зла злом відкриває можливість утвердити добро як силу, виявити економічні, політичні і воєнні переваги, які надає моральна правота.
Посилання
Adorno, T. W., Frenkel-Brunswik, E., Levinson, D. J., & Sanford, R. N. (1950). The authoritarian personality. New York, N.Y. : Harper & Brothers.
Arendt, H. (2013). The trial of Eichmann in Jerusalem: A Report on the Banality of Evil / trans. from English. [In Ukrainian]. Kyiv: Duh i Litera.
Benson, C. (1863). The Lessons of War. To the Editor of the New York Times. The New York Times. February 15, 1863. https://www.nytimes.com/1863/02/15/archives/ the-lessons-of-war.html?auth=-google1tap
Brzezinski, Z. (2000). The Grand Chessboard. American Primacy and Its Strategic Imperatives / trans. from English by O. Feshovets. [In Ukrainian]. Lviv – Ivano-Frankivsk: Lileya-NV.
Boychenko, I. V. (2000). Philosophy of history. Textbook. [In Ukrainian]. Kyiv: Znannya.
Boychenko, M. I. (2020). Tasks for Philosophy of Education in Ukraine in the Light of the Theory of Generations. [In Ukrainian]. Philosophy of Education 25(2), 8–34. https:// doi.org/10.31874/2309-1606-2019-25-2-1
Boychenko, O . I. (2012). State formation in the philosophy of ancient China: paradigms of comprehension. [In Ukrainian]. The dissertation of the doctor of philosophical sciences: 09.00.05. Kyiv: Taras Shevchenko National University of Kyiv.
Durkheim, E. (2022/1893). De La Division Du Travail Social. https://pdflife.one/down¬load/4660813-de-la-division-du-travail-social.
Habermas, J. (2022). Krieg und Empörung. Jürgen Habermas zur Ukraine. Süddeut¬sche Zeitung. 28. April 2022. https://www.sueddeutsche.de/projekte/artikel/ kultur/das-dilemma-des-westens-juergen-habermas-zum-krieg-in-der-ukraine-e068321/?reduced=true
Hegel, G. W. F. (2000). Natural Law: The Scientific Ways of Treating Natural Law, its Place in Moral Philosophy, and its Relation to the Positive Sciences of Law / trans. from German by R. Osadchuk and M. Kushnir. [In Ukrainian]. Kyiv: Univers.
Eckhart Meister. (2022). Sermons / trans. from middle upper German by S. Matiash. [In Ukrainian]. Kyiv: Tempora.
Eshkilev, V. (2019). About name correction. [In Ukrainian]. REPORTER 03/09/2019 10:20. https://report.if.ua/statti/volodymyr-yeshkilyev-pro-vypravlennya-imen/
Karpenko, I. V. & Guzhva, A. A. (2021). Human Being in the Dimension of the Psychoso¬ciocultural Matrix of Philosophizing. Anthropological Measurements of Philosophical Research (20), 69–77.
Konfuzius. (1988). Gespräche (Lun-yu). Aus dem Chinesischen übersetzt und herausgege¬ben von Ralf Moritz. Leipzig: Philipp Reclam jun.
Kryzhanivsky, O. P. (2002). History of the Ancient East: A textbook for students of historical specialties of higher educational institutions. [In Ukrainian]. Kyiv: Lybid.
Machiavelli, N. (2019). The Prince / trans. from Italian by E. Tarnavsky. [In Ukrainian]. Kharkiv: Folio.
Nietzsche, F. (1874). Vom Nutzen und Nachteil der Historie fuer das Leben. Leipzig. E. W. Fritzsch.
Ogienko, I. (trans.). (2003–2022 / 1962). Bible online. [In Ukrainian]. https://only.bible/ bible/ubio/
Plutarch. (1991). Parallel Lives / trans. from ancient Greek by J. Kobiv. [In Ukrainian]. Kyiv: Dnipro.
Popper, K. (1994). The Open Society and Its Enemies. Volume 1. / Trans. from English by O. Kovalenko. [In Ukrainian]. Kyiv: Osnovy.
President of Ukraine. (2022). The President signed a law ratifying the Istanbul Conven¬tion. President of Ukraine Volodymyr Zelenskyy. Official website. [In Ukrainian]. June 21, 2022. https://www.president.gov.ua/news/prezident-pidpisav-zakon-pro-ratifikaci¬yu-stambulskoyi-konve-75969
Strauss, L. (1948). On Tyranny. An Interpretation of Xenophon’s Hiero. With a Foreword by A. Johnson. New York: Political Science Classics.
Sun Tzu. (2016). The Art of War / trans. from Chinese by S. Lesnyak. [In Ukrainian]. Lviv: The Old Lion Publishing House.
Teaching About War. (2022). Educators 4 Social Change. https://educators4sc.org/topic-guides/teaching-about-war/
Volkovskyi, V. (2021). Independence in opposition to the “Russian world”: a philosophi¬cal and pedagogical dimension. [In Ukrainian]. Philosophy of Education, 27(1), 57–79. https://doi.org/10.31874/2309-1606-2021-27-1-4
Yermolenko, A. (2022). Widerstand statt Verhandlung. Antwort auf Jürgen Habermas. Frank¬furter Allgemeine Zeitung. 20.05.2022. https://www.faz.net/aktuell/feuilleton/debatten/ der-ukrainische-philosoph-yermolenko-antwortet-habermas-18044530.html
Zoja, L. (2019). History of Arrogance: Psychology and Limits of Development / trans. from Italian. S. Sarvira. [In Ukrainian]. Lviv: Astrolabia.
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень: 381
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з такими умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації;
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.