Communicative Aesthetics as a Phenomenon of the Modern World
Keywords:
communication, aesthetics, image-making, image, design, publicity, postmodernAbstract
The author analyzes the intensity of contemporary culture that creates processes, in which the trends pointed to significant changes in the paradigm of human self-definition are observed. She pays attention to contemporary forms of culturаl and creative activity and emphasizethe extension of influence of aesthetic as an universal principle in communicative space of contemporary culture. The problem of multi-functionality, polystructurality of information presentation focused on multivariativity of interpretation of artistic culture, which to some extent has lost its autonomy and self-sufficiency, arises in the given article.
This work is an attempt to describe the breadth of the problem field and prospects of development of scientific issues related to the integration of art in everyday space, which leads to the emergence of a new disciplinary matrix that represents the theoretical reality in different ways and focused on pragmatics, epistemology, social functioning semiotics of art. Social pragmatics becomes the contemporary dimension of vision interpretation of culture, including artistic culture. The author emphasizes the problem of visual forms of arts, including spatial ones (architecture, design, publicity, fashion), which are the most stable and focused on the appropriate set of perceptions and enable determination of space of cultural creation as a space of contemporary transnational artistic experience.
Basing on the the given arguments, the author considers that it is necessary to introduct to the academic activity the disciplines that define the basis of integrative processes of the modern world in the context of philosophical outlook. Communicative (industrial and applied) aesthetics is one of such academic disciplines. Its necessity first of all is connected with that fact according to which the category of aesthetic is unifying basis for the scientific and artistic algorithms of activity. It confirms the functioning the various models of artistic design: the so-called technical aesthetics, aesthetics of design, image-making aesthetics, fashion aesthetics and ect.
References
Безгін, І.Д. Мистецтво і ринок [Текст] / І.Д. Брезгін: Нариси. – К.: ВВП «Ком¬пас», 2005. – 544 с.
Ваттимо, Дж. Музей и восприятие искусства в эпоху постмодерна: [Электронный ресурс]. – Режим доступа: (1 файл). – http: quelman.ru/x2/362/xx23/x2305.htm.
Дзикевич, С.А. Эстетика рекламы: Учебное пособие [Текст] / С.А. Дзикевич. – М.: Гардарики, 2004. – 232 с.
Дрю, Ж.- М. Ломая стереотипы [Текст] / Ж.-М. Дрю / [Пер. с англ. под ред. Л.А. Волковой]. – СПб.: Питер, 2002. – 272 с.
Шмитт, Б. Эстетика маркетинга: стратегия менеджмента, создания бренда и имиджа компании [Текст] / Б. Шмитт, А. Симонсон; пер. с англ. Е.В. Швец. – М.: АСТ: Транзиткнига, 2005. – 395 [5] c.
Хёйзинга, Й. Homo ludens [Текст] / Й. Хёйзинга: В тени завтрашнего дня; [Пер. с нидер., общ.ред. и послесл. Г.М. Тавризян]. – М.: Изд. группа «Прогресс», 1992. – 464 с.
Яковлєв Е.Г. Эстетика. Искусствознание. Религиоведение [Текст]: Учебное по¬собие / Е.Г. Яковлев. – 2-е изд., стер. – М.: КДУ, 2005. – 640 с.
Каган, М.С. Эстетика как философская наука [Текст] / М.С. Каган. – Спб.: ТОО ТК «Петрополис», 1997. – 765 с.
Борев, Ю.Б. Эстетика [Текст] / Ю.Б. Борев. – 4-е изд., доп. – М.: Искусство, 1988. – 496 с.
Эко, У. Отсутствующая структура. Введение в семиологию [Текст] / У. Эко; [Пер. с итал. В.Г. Резник, А.Т. Погоняйло]. – Спб.: Симпозиум, 2006. – 544 с.
Лановенко, Є.О. Сучасна естетична теорія: проблема самовизначення [Текст]: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філософ. наук: спец. 09.00.08 «Ес¬тетика» / Є. О. Лановенко. – К.: 1998. – 16 с.
Личковах, В.А. Дивосад культури [Текст] / В. А. Личковах : вибр. ст. з естети¬ки, культурології, філос. мистец. – Чернігів: Упр. у справах преси та інформації: [РВК «Десннська правда»], 2006. – 159 с.
Лугуценко, Т.В. Компліментарність естетичних мотивів і економічних переваг у рекламі [Текст] / Т. В. Лугуценко // Вісник держ. акад. керівних кадрів культури і мистецтв. – К.: Милениум, 2007. –№ 2 – С. 44 – 50.
Маньковская, Н.Б. Эстетика постмодернизма [Текст] / Н.Б. Маньковская. – Спб.: Алетейя, 2000. – 347 с.
Моль, А. Теория информации и эстетическое восприятие [Текст] / Моль А. – М.: «Мир», 1966. – 335 с.
Наконечна, О.П. Естетичне як тип духовності [Текст] / О.П. Наконечна: Моно¬графія. – Рівне: Рівнен. держ. техн. ун-т, 2002. – 202 с.
Ульяновский, А.В. Мифодизайн: коммерческие и социальные мифы [Текст] / А.В. Ульяновський. – Спб: Питер, 2005. – 544 с.
Дрю, Ж.- М. Ломая стереотипы [Текст] / Ж.-М. Дрю / [Пер. с англ. под ред. Л.А. Волковой]. – СПб.: Питер, 2002. – 272 с.
Шмитт, Б. Эстетика маркетинга: стратегия менеджмента, создания бренда и имиджа компании [Текст] / Б. Шмитт, А. Симонсон; пер. с англ. Е.В. Швец. – М.: АСТ: Транзиткнига, 2005. – 395 [5] c.
Барт, Р. Мифологии [Текст] /Р.Барт/ [Пер. с фр., вст.ст. и коммент. С.Н. Зенина]. – М.: Изд-во им. Сабашниковых,1996. – 312 с.
Бодрийяр, Ж. Система вещей [Текст] / Ж. Бодрийяр / [Пер. с фр. Зенкина С.Н.]. – М.: Рудомино, 1995. – 170 с.
Полборн, Р. Образ и предвкушение [Текст] / Р. Полборн. – М.: Московск. психолого-соц. ин-т: Флинта, 2003. – 490 с.
Стоун, Дж. Массовая культура и массовое сознание [Текст] / Дж. Стоун. – М.: Миллениум, 2004. – 504 с.
Мамардашвили, М.К. Символ и сознание [Текст] / М.К. Мамардашвили, А.М. Пятигорский: метафизические рассуждения о сознании, символике и языке [Под общ. ред. Ю.П. Сенокосова] – М.: Школа «Языки русской культуры», 1997. – 309 с.
Адорно, Т. Теорія естетики [Текст] / [ Підгот. Т. Адорно, Р. Тідеман; пер. з нім. П. Таращук]. – К.: Вид-во Соломії Павличко «Основи», 2002. – 518 с
Downloads
-
PDF (Українська)
Downloads: 188
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication;
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.