Освіта і ситуація множинності цінностей

Автор(и)

  • Сергій Львович Йосипенко Institute of philosophy, National Academy of Sciences of Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.31874/2309-1606-2020-26-1-4

Ключові слова:

освіта, наука, цінності, множинність, плюралізм, партикуляризм, універсалізм

Анотація

На думку автора статті популярність слова «цінності» у науковому та публічному дискурсі обумовлена логікою вжитку цього слова у множині, яка своєю чергою свідчить про ситуацію множинності цінностей. Стаття окреслює генеалогію ситуації множинності цінностей на основі робіт Ж.-Ж. Русо, Ф. Ніцше та М. Вебера, які відбивають різні етапи осмислення цієї ситуації, що постає внаслідок протиставлення модерних цінностей традиційним цінностям, а європейських цінностей – цінностям інших народів: якщо Русо протестує проти такого протиставлення, апелюючи до природної доброчесності, яка його не знає, Ніцше визнає ситуацію множинності цінностей неминучою, оскільки різні цінності відповідають різним людським схильностям, потребам і бажанням; якщо Русо вважає поширення науки і освіти причиною ситуації множинності цінностей, Вебер постулює нейтральність науки щодо цінностей. Ситуація множинності обертається сьогодні такими проблемами як конфлікт цінностей, розв’язанням якого є прийняття плюралізму, а за доби плюралізму – проблема релятивізації цінностей. Відомий французький філософ освіти О. Ребуль формулює цю проблему як суперечність між універсалістським та партикуляристським підходом до європейських цінностей, яка унеможливлює освіту як передачу цінностей. На основі артикульованих Ребулем підходів до цієї суперечності, автор виділяє позиції «партикуляристського фундаменталізму» та «універсалістського фундаменталізму». Подолання цієї суперечності можливе через переосмислення співвідношення партикулярних та універсальних цінностей, а також віднайдення універсальних цінностей, які забезпечували б єдність окремих ідентичностей не знищуючи їх. На думку автора в сучасному світі такими цінностями стають свобода та наука, без якої свобода вибору власних цінностей є неповною.

Біографія автора

Сергій Львович Йосипенко, Institute of philosophy, National Academy of Sciences of Ukraine

доктор філософських наук, заступник директора з наукової роботи, завідувач відділу історії філософії України

Посилання

Manent, P. (2009). A familiar course of political philosophy. (Trans. S. Yosypenko). Kyiv: Ukrainian Center of spiritual culture. [In Ukrainian]

Nietzsche, F. (2002). On the Genealogy of Morality. In Nietzsche, F. Beyond Good and Evil. On the Genealogy of Morality. (Trans. A. Onyshko). Lviv: Litopys, 185-319. [In Ukrainian]

Polishchuk, N. (2002). Pluralism. In Philosophical Encyclopedic Dictionary. (Eds. V. Shynkaruk, N. Polishchuk, L. Ozadovska). Kyiv: Abrys, 487-488. [In Ukrainian]

Reboul, O. (1991). Nos valeurs sont-elles universelles? In Revue française de pédagogie, vol. 97, 5-11. doi : https://doi.org/10.3406/rfp.1991.1337

Rousseau, J.-J. (2018). A Discourse which won the prize at the Academy of Dijon in 1750, on this question proposed by the Academy: Has the restoration of the Arts and Sciences had a purifying effect upon Morals? In Rousseau, J.-J. Selected treatises. (Trans. O. Yosypenko, S. Yosypenko, O. Khoma). Kharkiv: Folio, 47-72. [In Ukrainian]

Sen, A. (1999). Democracy as a Universal Value. In Journal of Democracy 10, no 3, 3-17.

Weber, M. (1998а). “Objectivity” in Social Science. In Weber, M. Sociology. Historical analysis. Politics. (Trans. O. Pohorily). Kyiv: Osnovy, 192-263. [In Ukrainian]

Weber, M. (1998b). Science as a Vocation. In Weber, M. Sociology. Historical analysis. Politics. (Trans. O. Pohorily). Kyiv: Osnovy, 310-337. [In Ukrainian]

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 408

Опубліковано

2020-12-25

Як цитувати

Йосипенко, С. Л. (2020). Освіта і ситуація множинності цінностей. Філософія освіти. Philosophy of Education, 26(1), 68–83. https://doi.org/10.31874/2309-1606-2020-26-1-4

Номер

Розділ

Статті

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.