Поняття «Sittlichkeit» у філософії Ґеорґа Геґеля

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31874/2309-1606-2022-28-2-3

Ключові слова:

звичаєвість, поширеність звичаїв, умовність звичаїв, звичаєва субстанційність, формування/освіта, практична філософія, здоровий розум, здоровий глузд, умоналаштування

Анотація

Статтю присвячено з’ясуванню стрижне­вої значущості поняття звичаєвості – «Sittlich­keit» – у практичній філософії Ґеорґа Геґеля. На відміну від Канта Геґель у центр своєї практич­ної філософії ставить не мораль (у її імператив­ній версії трансцендентально належного), але право (як іманентну суспільству фактичність нормативності). Звичаєвість постає у філософії раннього Геґеля як осно­ва соціальності: вона визначає соціальні чесноти та соціальні інститути. Звичаєвість постає тут як соціальна тотальність і самодостатність са­мовідношення: таким чином Геґель утверджує звичаєвість не лише як суб­станційну мораль, але і як соціальну субстанцію загалом. Згодом, у єнській «реальній філософії» (1805/06 роки) звичаєвість виявляється сферою жит­тя дійсного духу і набуває виразно динамічних рис. Геґель аналізує «абсолют­но ідеальну тотальність народу», виявляючи закономірності її становлення від «природної звичаєвості» через формування/освіту (Bildung) і визнання до форм розвиненого громадянського суспільства, серед яких найважливішими є сім’я, ділові стосунки, право і насамкінець – держава. Таким чином, царина практичної філософії у Геґеля – це сфера дії об’єктивного духа, де домінують не суб’єкт-об’єктні, і навіть не суб’єкт-суб’єктні відношення, але – ставлен­ня індивідів до субстанції їхнього життєвого процесу, де найголовнішим чинником постає звичаєвість, де вона субстанціальна за визначенням. Так, у звичаєвому матеріалі досвіду напряму присутні принципи розуму, який тут діє на засадах «здорового розуму». Далі Геґель переходить до розбудови філософії Абсолютного духу, у якій звичаєвість є важливим і обов’язковим щабелем його невпинного становлення. Геґель також пов’язує звичаєвість з дією «Божого закону». Мають місце два полюси гранично об’єктивного про­яву духа у звичаєвих відносинах: один транслює в загальну царину духа пара­дигму родинності, її архаїчні зачатки, їхню святість, покриваючи недотор­каність особистості, другий уособлює беззаперечний авторитет загалу, що втілений у державі. Соціальні інститути функціонують належним чином за умови здорового умоналаштування тих, хто цими інститутами відає і користується.

Біографія автора

Анатолій Лой, Кантівське товариство України

доктор філософських наук, професор; голова (1998-2008)

Посилання

Arendt, H., & Heidegger, M. (2002). Briefe 1925 bis1975. Frankfurt am Main, Vittorio Klo¬stermann.

Fichte, J. G. (1845/1846). Grundlage der gesammten Wissenschaftslehre. Fichte, J.G. Sämt¬liche Werke: hrsg. von I. H. Fichte. Bd. 1-8. Band 1, Berlin: Veit & Comp.

Hegel, G. W. F. (1970a). Grundlinien der Philosophie des Rechts, oder Naturrecht und Staatswissenschaft im Grundrisse. Hegel-Werke in 20.Baenden. Bd.7. Frankfurt am Main, Suhrkamp.

Hegel, G. W. F. (1967). Jenenser Realphilosophie II. Hegel Sämtliche Werke, Bd. XX. Hamburg.

Hegel, G. W. F. (1907). Phänomenologie des Geistes. Leipzig, Verlag Durr’schen Buch¬handlung.

Hegel, G. W. F. (1970b). Philosophie des Geistes. Hegel-Werke in 20. Bänden. Bd. 10. Frank¬furt am Main, Suhrkamp.

Hegel, G. W. F. (1969a). System der Sittlichkeit. Нegel-Werke in 20. Bänden. Bd.2. Frankfurt am Main, Suhrkamp, 17-35.

Hegel, G. W. F. (1969b). Über wissenschaftliche Behandlungsarten des Naturrechts, seine Stellein der praktischen Philosophie und sein Verhaeltnis zu den politischen Rechts-wissenschaften. Hegel-Werke in 20. Bänden. Bd. 2. Frankfurt am Main, Suhrkamp.

Henrich, D. (1960). Der Begriff der sittlichen Einsicht und Kants Lehre vom Faktum der Vernuft. Die Gegenwart der Griechen im neueren Denken. Festschrift für Hans-Georg Ga-damer zum 60. Geburtstag. Tübingen, J.C.B. Mohr (Paul Siebec), 77-115.

Honneth, А. (2011). Das Recht der Freiheit. Grundriss einer demokratischen Sittlichkeit. Berlin, Suhrkamp Verlag.

Honneth, A. (2001). Leiden an Unbestimmtheit. Eine Reaktualisierung der Hegelschen Rechtsphilosophie. Stuttgart, Philipp Reclam.

Kant, І. (1993). Die Metaphysik der Sitten. Kant, І. Werkausgabe in 12. Bänden. Bd. VIІI. Frankfurt am Main, Suhrkamp Verlag.

Maier, H. (1980). Die ältere deutsche Staats- und Verwaltungslehre. München, C.H.Beck’sche Verlagsbuchhandlung.

Schelling, F. W. J. von. (1859). Philosophie der Kunst (Vorlesung) (1802/1803). Schellings sämmtliche Werke, Abt. 1, Bd. 5, 1802-1803. Stuttgart und Augsburg: J. G. Cotta.

Schelling, F. W. J. von. (1800). System des transzendentalen Idealismus. Universität Lausan-ne: J. G. Cotta.

Siep, L. (2000). Der Weg der «Phänomenologie des Geistes». Frankfurt am Main, Suhrkamp.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 205

Опубліковано

2023-02-08

Як цитувати

Лой, А. (2023). Поняття «Sittlichkeit» у філософії Ґеорґа Геґеля. Філософія освіти. Philosophy of Education, 28(2), 48–88. https://doi.org/10.31874/2309-1606-2022-28-2-3

Номер

Розділ

Статті

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.