Мислительки піфагорійської школи про виховання і людську природу

(Переклад з давньогрецької Віталія Туренка)

Автор(и)

  • Феано Кротонська
  • Мія Кротонська
  • Меліса
  • Фінтіс Спартанська
  • Есара Луканська
  • Птолемея Кіренська

DOI:

https://doi.org/10.31874/2309-1606-2021-27-1-14

Ключові слова:

античні філософині, піфагорійські мислительки, людська природа, Феано і Мія Кротонські, Фінтіс Спартанська і Птолемея Кіренська, Мелісса і Есара Луканська

Анотація

Представлено академічний переклад українською низки уривків праць піфагорійських філософинь, в яких розкривається проблематика людської природи та виховання особистості. В центрі уваги, зокрема, постають такі псевдоепіграфи античних мислительок як два листи Феано Кротонської, листи Мії Кротонської і Меліси, а також трактати Фінтіс Спартанської «Про жіночу розсудливість», Есари Луканської «Про людську природу» та уривки з праці Порфірія «Піфагорійські першооснови музики», в яких містяться фрагменти сентенцій Птолемеї Кіренської. Основними темами цих усіх праць та листів є виховання особистості загалом, і жінки зокрема. Відповідно, основою виховання має бути елемент помірності та розсудливості у всьому. Якщо дитина буде вихована на основі цього, то зможе бути сильною і витривалою протягом тих чи інших життєвих ситуаціях. Встановлено, що в трактатах піфагорійських філософинь наголошено, що завдяки вивченню нашої власної людської природи (а саме – людської душі) ми можемо зрозуміти філософські основи природного закону та моралі. Через це жінка має послуговуватися у своєму житті не швидкоплинними емоціями та реакціями на ту чи іншу подію, ситуацію, а бути теж поміркованою і розсудливою. Ці тексти є особливо значущими в контексті розуміння гендерної проблематики в елліністичну добу. На основі перекладених праць можна говорити, що деякі чесноти є спільними для обох статей (мужність, справедливість і мудрість), тоді як поміркованість або помірність властиві частіше жінкам. Водночас, обмеження соціальної ролі жінок відображає давньогрецьке розуміння природи жіночої душі. Відповідно, повинен бути реалізований нормативний принцип гармонії у контексті конкретних соціальних ролей, дозволених жінкам. Водночас, наявність цих текстів свідчить про те, що заняття філософією можливе як для чоловіків, так і жінок, у такий спосіб підкреслюючи важливість залучення жінок до знань та наукового пізнання.

Посилання

Aesara of Lucania (fl. 400s–300s BCE), Encyclopedia.com, Available at: https://www.encyclopedia.com/women/encyclopedias-almanacs-transcripts-and-maps/aesara-lucania-fl-400s-300s-bce

Barker, A. (1989). Greek Musical Writings, Bd. 2: Harmonic and Acoustic Theory, Cambridge University Press.

Epistolographi Graeci. (1873). Recensuit, recognovit, adnotatione critica et indicibus instruxit R. Hercher. Paris: Didot.

Korinna, Z. (2013). Men and Women in the Household of God: A Contextual Approach to Roles and Ministries in the Pastoral Epistle, Vandenhoeck & Ruprecht.

Labarrier, J.-L. (2011). Fronesis, European Dictionary of Philosophies: A Lexicon of Intranslatability. V.1. Kyiv: SPIRIT I LETTER, 527–533. [Ιn Ukrainian].

Ménage, G. (1690). Historia mulierum philosopharum. Accedit ejusdem Commentarius Italicus in 7. sonettum Francisci Petrarchae, à re non alienus. Lugduni: apud Anissonios, Joan Posuel, & Claudium Rigaud.

Meriani, A. (2016). The Submerged Musicology of Ancient Greece, Submerged Literature in Ancient Greek Culture: Case Studies, Vol.2, Ed. Giulio Colesanti and Laura Lulli, Berlin: de Gruyter, pp. 325–338.

Plant, I.M. (2004). Women Writers of Ancient Greece and Rome: An Anthology, University of Oklahoma Press.

Pomeroy, S. B. (2013). Pythagorean Women: Their History and Writings. Baltimore: Johns Hopkins University Press.

Prudence, A. (1997). The Concept of Woman: The Aristotelian Revolution, 750 B.C. - A. D. 1250. Wm. B. Eerdmans Publishing.

Rocconi, E. (2003). Un manuale al femminile: L’Introduzione pitagorica alla musica di Tolemaide di Cirene, Ars/Techne: Il manuale tecnico nelle civiltà greca e romana (Chieti, 29-30 ottobre 2001), Ed. Maria Silvana Celentano, Alessandria: Edizioni dell’Orso, рp.99–114.

Stäеdele, A (1980). Die Briefe des Pythagoras und der Pythagoreer. Meisenheim a.Glan.

Thesleff, H. (1961). An Introduction to the Pythagorean Writings of the Hellenistic Period, Åbo akademi.

Thesleff, H. (1965). The Pythagorean Texts of the Hellenistic Period collected and edited. Abo Academi.

Waithe, M.E. (1987). A History of Women Philosophers. Volume 1, 600 BC-500 AD. Boston: Martin Nijhof.

Wider, K.(1986). Women Philosophers in the Ancient Greek World: Donning the Mantle, Hypatia, 1 (1), pp. 21–62.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 520

Опубліковано

2021-08-11

Як цитувати

Кротонська, Ф., Кротонська, М., Меліса, Спартанська, Ф., Луканська, Е., & Кіренська, П. (2021). Мислительки піфагорійської школи про виховання і людську природу: (Переклад з давньогрецької Віталія Туренка). Філософія освіти. Philosophy of Education, 27(1), 239–260. https://doi.org/10.31874/2309-1606-2021-27-1-14

Номер

Розділ

Переклади

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.